Lehet veszekedés nélkül is házi feladatot írni?

2019. április 25. 17:07 - Ezcool

Iskolarendszerünk többségi gyakorlata, hogy gyermekeink otthon elvégzendő feladatokat is kapnak. Többségében már nem elég a tanulók iskolai felkészülése, sok diák viszi haza a leckét a családi fészekbe. Arra a helyre, aminek a pihenést, a megnyugvást és a meleg családi légkört kellene biztosítania. Sok esetben mind a szülőknek, mind gyermekeiknek problémát jelent az otthon elvégzendő lecke teljesítése. Ez a “teher” feszültséget generálhat a harmonikus szülő-gyerek kapcsolatban. A szülők és a gyermekek is többségében fáradtak a napi teendők következtében, és a hosszú nap végén még ott várja őket a lecke. Ez veszekedéshez, rossz hangulathoz, akár szülő-gyermek kapcsolatának megromlásához is vezethet. Írásunkban igyekszünk pár tippet adni, hogyan tudjuk dolgunkat szülőként megkönnyíteni e téren.

001_50.png

Tudatosítás

A szülő elsősorban nevelője, gondviselője a gyerekének. Ebben a minőségében a kellemetlen, kötelező teendőket is neki kell tudatosítania csemetéjében, például azt, hogy kötelező elvégezni az iskolában kapott házi feladatokat, akár van hozzá kedve, akár nincs. Jó, ha a gyerek örömmel tanul, de akkor is meg kell csinálni a leckét, ha nincs hozzá kedve, ha azt unalmasnak tartja, vagy éppen máshoz lenne kedve. Ennek az elfogadása talán még fontosabb, mint  maga a tanulás. Ha sikerül tudatosítanunk ezeket gyermekünkben, véget vethetünk a mindenkit kimerítő mindennapos halogatásnak, alkudozásnak, könyörgésnek, veszekedésnek.

Önállóság

A házi feladatokat a pedagógusok úgy adják ki, hogy azokat a tanulók önállóan tudják elvégezni, és általuk tovább gyakorolnak, fejlődnek. A lecke megírásakor sok gyermek igényli az aktív szülői jelenlétet, segítségnyújtást. Szülőként figyelnünk kell arra, hogy jelenlétünk mellett fontos, hogy a gyermek továbbra is önállóan oldja meg a feladatokat, ne helyette készítsük el a leckét. Amennyiben nehézsége támad, tőlünk bátran kérdezhet, de legfeljebb vezessük rá a helyes megoldásra, mert így tudjuk fejlődését leginkább elősegíteni. Ezen gyakorlat által alakul ki a későbbiekben az önállóan tanulni tudó, erős feladattudattal rendelkező tanuló.

Kommunikáció

Segítheti az otthoni felkészülést a kiemelkedő szülő-pedagógus kapcsolat. Érdemes folyamatosan kommunikálni a tanárokkal, az általuk kívánt követelmények szerint megírni a leckét. Fontos, hogy gyermekünk lássa, hogy tanulási folyamata egy nagy csapatmunka része.

Ugyanilyen jelentőséggel bír egy osztálytársak, vagy osztálytársak szülei által létrehozott “forródrót” is, ahol az információk könnyedén tudnak gazdát cserélni. Hiányzás, vagy téves, esetleg félinformációk esetén itt könnyedén tudunk segítséget kérni.

Időbeosztás – rutin

A szülő az, akinek meg kell mutatnia a helyes iskolán kívüli időbeosztást is gyermekének, hogy az a későbbiekben kiegyensúlyozott és nyugodt felnőtté válhasson. Gyermekünk igényeit, kapacitását, terhelhetőségét figyelembe véve készítsünk tervet a délutáni teendőkhöz. Iskola után érdemes egy kis pihenőt, játékidőt - lehetőleg ne számítógépes, tévénézős időtöltés legyen – beiktatni, de fontos meghatározni, hogy pontosan mikor kell elkezdeni a házi feladat elvégzését. Meg kell továbbá adni, hogy mi az a legutolsó időpont, ameddig a leckét be kell fejezni. Érdemes a feladatok megkezdése előtt átfutni, hogy mi minden lesz az aznapi házi feladat, mert ez segít az idő helyes beosztásában is. Mely feladatra mennyi időt szánhatunk. Ezáltal tudatosul a gyermekben, hogy nem éri meg húzni az időt, mert minél hamarabb és tempósabban megcsinálja a házit, annál több kötetlen ideje marad lefekvésig.

Amennyiben ez a módszer rutinná válik, elérhetjük, hogy a házi feladat ne csússzon bele az esténkbe.Törekedjünk viszont arra, hogy reggelre már semmilyen feladat ne maradjon.

Halogatásra hajlamos tanulókat az időkeretek különösen motiválttá tudnak tenni. Amikor a feladatokat időre kell megoldani, akkor létrehozunk egy speciális tudatállapotot, amikor nincs idő “merengeni”. Ez a módszer a gyenge belső hajtóerővel rendelkező gyerekeknél használ különösen, mert így kap egy külső motivációt.

Helyszín, környezet

Érdemes a leckeíráshoz egy olyan helyet választani, ami tudatosan arról szól, hogy ott kell megoldania a gyermeknek a házit. Ez lehet a nappaliban egy megszokott hely, dolgozósarok, vagy a saját íróasztala. Figyelnünk kell azonban arra, hogy minél kevesebb legyen ezen a helyszínen a zavaró tényező, amely elveszi a gyerek figyelmét. Kiemelten fontos, hogy csendes környezetet tudjunk teremteni az otthoni feladatok elvégzéséhez, és a megfelelő világításról sem feledkezhetünk meg.

Előkészítés

Ide tartozik annak a nagyon fontos mozzanatnak a megtanítása, hogy a gyerek mindig pontosan felírja, bejelölje a házi feladatot, tanulnivalót! A tanuláshoz szükséges eszközök – ceruza, toll, tankönyvek, füzetek, munkafüzetek, vonalzó stb. –  előkészítése is megkönnyíti az otthoni tanulást, hiszen nem zökkent ki például egy füzet keresése a munkából, ha azt már jó előre odakészítettük.

Tanulási sorrend

Meg kell tanítanunk gyermekünknek – képességeihez igazítva – a helyes tanulási sorrendet is. Van, akinek az segít, ha a legnehezebb, leghosszadalmasabb feladattal kezd és csak utána foglalkozik a könnyebbekkel. Így gyorsabban végez, mert az elején még jobban fog az agya, ezáltal több sikerélménye lesz. Másokat az motivál, hogy a könnyebbeket megcsinálja, és látja, hogy haladt a feladatokkal, ezáltal megkapja a kellő lendületet a nehezebb természetű tárgyak tanulásához.

Szünet

Amint azt látjuk, hogy gyermekünk lecke készítés közben elfáradt, figyelme lanyhul, már nem tud koncentrálni, akkor tartsunk egy rövid szünetet! Ekkor érdemes friss levegőre menni, mozogni, vagy játszani. Előfordulhat azonban az is, hogy a gyermek teljesen kimerül egy nehéz nap után, ekkor – másnap a pedagógust értesítve a rendkívüli körülményről – engedjük meg, hogy befejezze a leckeírást.

Ellenőrzés - Dicséret

Kisebb gyermekeknél gyakrabban, de nagyobbaknál is szükséges lehet az azonnali visszajelzés, megerősítés hogy jó-e az, amit csinálnak, csináltak. Biztassuk őket és minden apró fejlődést közöljünk, mert ez nagyon motiválóan hat számukra. A tanulási folyamat során sosem maradhat el a dicséret. Ha látjuk, hogy gyermekünk önállóan, kemény munkával sikeresen megcsinálja a házi feladatát, akkor felé pozitív visszajelzést kell adnunk.

Külső segítség - magántanár

Amennyiben szülőként úgy érezzük, hogy a feladatok már nekünk is komoly fejtörést okoznak, vagy gyermekünk nem fogadja el a mi segítségünket, ellenáll, akkor amennyiben van rá lehetőségünk küldjük el a gyerekünket magántanárhoz korrepetálásra.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ezcool.blog.hu/api/trackback/id/tr7114785904

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása